EfkeenPeteyontour.reismee.nl

Tweede week

Dag 8

De dag begon met een Duitssprekende man uit Luxemburg aan de camper, die ons paniekerig vertelde dat hij beroofd was bij het verlenen van hulp aan een auto met pech. Hierbij was hij al zijn pasjes en geld kwijtgeraakt en hij vroeg of wij hem naar de ambassade in Boekarest konden brengen. Wij gingen (nog) niet die kant op en hij vroeg of hij dan geld kon krijgen voor brandstof voor zijn auto waarin hij de nacht met zijn 3-jarige kind had doorgebracht zou hebben. We hebben hem 70 euro gegeven en hij zou het terugstorten... bekeken net onze mail en er is nog niks teruggestort... Ons vermoeden dat we bedrogen waren werd al wel versterkt doordat 10 minuten later weer een Duitssprekende man aan de camper kwam die een monoloog hield over de armoedige toestand in Roemenie en uiteindelijk vroeg of we hem 10 euro voor de reparatie van zijn gehoorapparaat wilden geven...

Toen Sibiu weer ingegaan en nog een mooie Byzantijnse mis bijgewoond met prachtig gezang. Daarna op weg naar Boekarest. Die Roemenen rijden echt als gekken en dat is best stressvol omdat je constant op van alles berekend moet zijn. Er lopen ongelooflijk veel zwerfhonden rond en we hebben er ook nog eentje aangereden zien worden, niet leuk om te zien. Bij het vallen van de avond reden we onbedoeld Boekarest in (kennelijk een afslag gemist) en wat ongelooflijk lelijke stad is dat! Het was toen nog maar 70 km naar de Bulgaarse grens en hoewel we over het algemeen niet in het donker rijden in deze landen, besloten we toch door te gaan. We zagen nog een ernstig ongeluk gebeuren waarbij een paard en wagen en verschillende auto's betrokken waren. Er was snel hulp ter plaatse en we konden via de vluchtstrook doorrijden.

Nouja, we hebben het allemaal overleefd maar we raden iedereen met klem af om in het donker in Roemenie te rijden. Omdat het donker was zijn we toen bij de Roemeens-Bulgaarse grens ook nog voor 15 euro opgelicht door een nep-douanebeambte die ons bruggeld voor over de Donau uit Pieters handen rukte en de duisternis inrende. Pieter heeft hem nog achtervolgd maar toen er nog 2 andere types uit het donker opdoken is ie omgekeerd. Dit was wel een beetje een ‘crisisdagje'...

Dag 9 en 10

Maar het is lang niet altijd kommer en kwel hoor! De volgende morgen ontwaken we in het Bulgaarse Ruse en bij het openen van de camperdeur worden we onthaald met een ‘goedéhmorgéh!'. Een Bulgaarse café eigenaar die in Nederland had gewerkt nodigt ons uit voor een lekkere koffie in zijn cafétje. Daarna gewandeld door het centrum, Ruse is best een leuk stadje en we hebben er heerlijke Bulgaarse lekkernijen gekocht! Toen doorgereden en ‘s middags gestopt bij een mooi meer waar veel Bulgaren aan het vissen waren. Hier hebben we de nacht doorgebracht en we zijn s' avonds uitgenodigd door een Bulgaarse familie om te komen eten. Dat was erg gezellig, we hebben Nederlandse liederen ten gehore gebracht en de (zelfgestookte) drank vloeide rijkelijk. De volgende morgen heeft vooral Evert een enorme kater, maar desondanks word de reis voortgezet en hobbelen we verder door het ongerepte Bulgaarse landschap. In het stadje Slivengrad probeert Pieter, terwijl Evert zijn roes uitslaapt, een ansichtkaartje voor Lisa te kopen maar dat is hier niet zo eenvoudig. Na ruim een uur is het dan eindelijk gelukt, een kaartje gevonden. Maar helaas, het postkantoor is dicht dus het kaartje is nog altijd niet verstuurt. (hij is nu onderweg hoor Lies!)

Eind van de middag zijn we Turkije in gereden en in de schemering bereiken we de zee van Marmara, waar we een prachtig plekje in een woonwijk aan zee hebben gevonden. ‘s Avonds werden we door een buurtbewoner welkom geheten met een heerlijke bak lava!

Dag 11 en 12

De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van chillen en lekker eten! We waren door alle indrukken en ervaringen behoorlijk vermoeid geraakt dus we hebben lekker aan het strand gestaan, aan een waterpijpje gesabbeld, heerlijk gegeten en verder niet gek veel gedaan. We zijn van ons mooie plekje aan de Zee van Marmara naar een nóg mooier plekje gereden in een woonwijk direct aan de Bosporus, met uitzicht op Europa! (we zitten in nu officieel in Azie). Ook nog een boottochtje over de Bosporus gemaakt, was erg mooi!

Dag 13

Vanochtend zijn we Istanbul in geweest, mooie stad. Beetje door de stad geslenterd en we hebben alle highlights gezien, wel de moeite waard maar je moet je wel door de duizenden Japanse toeristen en Henk en Gonny's van 65 heen worstelen. Morgen of misschien al vanmiddag vertrekken we richting de Zwarte Zeekust naar het Oosten!

Toedels!

Evert en Pieter

Gert en Monique

Het is vrijdagavond, we hebben net gegeten en lezen nu jullie verslag. Heel bijzonder hoe jullie zoveel verschillende ervaringen opdoen. Leuke en minder leuke. Pietje let jij een beetje op Eef, eerst ziek van het schaap, toen een kater en straks komen de lammetjes om een hoekje kijken! Krijgen jullie de reacties die iedereen schrijft wel te zien?
Veel plezier samen en goede reis verder.
xxx Henk en Gonny

Rob

Merhaba Pieter!
Nas?ls?n?
Dit is alweer jullie tweede post en ik vond het wel eens tijd om even te reageren! Het klinkt in ieder geval als een geweldige trip en de foto's zijn ontzettend leuk om te bekijken en zorgt toch wel voor enige jaloezie! Op de vrijheidslaan is alles als vanouds, gisteren hebben wij een bescheiden tripje naar de Efteling gemaakt.
Geniet nog even van Turkije en de rest van het midden oosten voordat je weer terugkomt voor een stevig potje voetbal!

Ho?çakal! (het beste!)
Rob

p.s. Pieter, laat je de antropoloog in je een beetje los en bekijk je alles vanuit antropologisch oogpunt? Maak anders maar een spss bestandje van alle keren dat jullie geld afhandig is gemaakt. Wie weet ontdek je wel enige regelmaat. =)

Marieke

Nou......achtervolgen......wel dapper, maar volgende keer hard wegrijden hoor !!!!

Thomas

Wat een supermooi verhaal weer.

Die bak lava lijkt me erg lekker, leuke woordspeling trouwens.

En Joop: niet te veel meer drinken hè!

Marijke

Beste Evert en Pieter,

vind het maar spannend.
Ik zou het niet durven, hoor.
Hoop dat het vervolg wat minder spannend is (in ieder geval voor de achterblijvers!)
Goede reis verder.